Uuden sukupolven laattojen raudoitustekniikka BAMTEC® -mattoraudoite.
Suuret kohteet – tiukat aikataulut – kasvavat ergonomiset vaatimukset. Kuinka tällaisista tilanteista voidaan selvitä kunnialla?
Pohjoismaissa uusi raudoitusmenetelmä on rullalle pakattu mattoraudoite, jonka asennus muistuttaa kokolattiamaton asennusta. Järjestelmä on saksalainen patentti ja nimeltään BAMTEC®.
Celsan raudoitusryhmä on tehnyt Pohjoismaat kattavan lisenssisopimuksen patentin omistajan kanssa. Suomessa BAMTEC® mattojen valmistus tapahtuu Celsa Steel Service Oy:n teräskäsittelykeskuksessa Åminneforsissa.
BAMTEC® mattoraudoite koostuu samansuuntaisista betoniteräksistä, jotka on erikoiskoneella hitsattu noin 1,5 m jaolla oleviin ohuisiin teräsvanteisiin siten, että betoniterästen väli ja sijainti ovat raudoitussuunnitelman mukaiset.
Mattoraudoite räätälöidään kohteen mukaan. Teräsmäärä voidaan optimoida niin, että se on momenttikäyrän mukainen maton eri pisteissä. Laatan muodot ja aukot huomioidaan maton valmistuksessa, jotta työmaalla tehtävä työ olisi mahdollisimman vähäinen.
Mattoraudoitteen enimmäispaino on noin 1,5 tonnia. Asennuksessa nostetaan matto laatan reunalle asennusvälikkeiden/tukien päälle, avataan pakkaussiteet, kohdistetaan ja suunnataan matto sekä rullataan auki tavallisesti jalkavoimia käyttäen.
Yhden maton asennus kestää noin 10 minuuttia maton koosta ja muista ominaisuuksista riippuen. Kokemukset ovat osoittaneet, että kolmen miehen ryhmä asentaa helposti 20-30 tn mattoja päivässä.
Teknisesti BAMTEC® -menetelmä tarkoittaa sitä, että kaikki tangot tulevat vaivatta täsmälleen oikeisiin paikkoihin. Ergonomisesti raudoitustyö kevenee oleellisesti ja vähentää raudoittajiin kohdistuvaa selkä- ja lihaskuormitusta.

Nyt myös BAMTEC® siltaraudoitusta
Hitsaaminen vähentää betoniterästen väsymislujuutta, betoninormien (B4) mukaan 60 %. Tämän takia hitsaamista on vältetty siltarakenteissa.
BAMTEC® mattoraudoitteessa ohut teräs-nauha on automaattikoneella kiinnitetty betoniteräksiin vähän energiaa käyttäen vastuspistehitsausmenetelmällä. Tämä kevyt hitsi vähentää teräksen väsymislujuutta enintään 20 % (Sillan-suunnittelun täydentävät ohjeet 2008). Tällöin väsymislujuus ei yleensä ole autoliikenteen silloissa mitoittava.
Silloissa, kuten muissakin rakenteissa, hyöty BAMTEC® mattoraudoituksesta on vähäinen työvoimatarve sekä suuri asennusnopeus ja sen ansiosta rakennusajan merkittävä lyhentyminen. Jo pelkän jakoraudoituksen toteuttaminen BAMTEC® tekniikalla voi puolittaa raudoitusajan.
BAMTEC® raudoitusta on Norjassa ja Tanskassa menestyksellisesti käytetty silloissa jo vuosia. Ensimmäisessä BAMTEC® siltakohteessa Suomessa alle 20% raudoituksesta tehtiin mattotekniikalla ja silti raudoitus tehtiin selvästi lyhyemmässä ajassa.

BAMTEC® pystyrakenteita
BAMTEC® tekniikkaa voidaan hyödyntää myös pystyrakenteissa. Pysty- ja vaakateräsmatot rullataan auki työmaalla ja yksi yläpään vaakateräksistä hitsataan kiinni jokaiseen pystyteräkseen. Tämän lisäksi tarvitaan muutamia hitsauksia elementin alareunaan. Kokoonpanohitsaus työmaalla jää vähäiseksi. Raudoituselementin pituus on korkeintaan 15 m. Korkeudelle on sama rajoitus, mutta käytännössä 6-8 m voi olla maksimi. Enimmäispaino on 3 t. Seinäpukkina voi käyttää esimerkiksi Celsan A-Balk ansasraudoitetta. Kuten laattarakenteissa, työvoimatarve on vähäinen, yksi raudoittaja ja kaksi apumiestä. Asennusnopeus on perinteisiin menetelmiin verrattuna valtava.

Tekninen spesifikaatio
Tuote | Bamtec® -mattoraudoite |
Teräslaji | B500B |
Nimellishalkaisijat | 8 – 32 mm |
Maton leveys | 2 – 15 m |
Tankoväli | 50 – 300 mm, portaaton |
Rullan halkaisija | Enintään 600 mm |
Yhden maton paino | Enintään n. 1500 kg |
Valmistaja | Celsa Steel Service Oy, Åminnefors |
Myynti | Tuotepäällikkö Kim Nyqvist ja aluemyyntipäälliköt |